Instagram[3] kan een zeer gericht, visueel marketingkanaal zijn voor uw merk en een kans om een loyale aanhang op te bouwen die meegroeit met uw bedrijf.
Meer dan 500 miljoen Instagram-gebruikers surfen elke dag op de app, waardoor het een van de meest betrokken doelgroepen is.
In deze gids laten we je zien hoe je je Instagram constant kunt laten groeien en de betrokkenheid kunt vergroten, zodat je in de loop van de tijd een enorme aanhang krijgt – een die vol zit met echte fans, geen bots of nepvolgers.
Inhoudstabel
- 1 17 handige tips om meer instagram volgers te krijgen
- 2 1. Gebruik instagram reels
- 3 2. Cross-promotie van inhoud
- 4 3. Beheer uw profielraster
- 5 4. Werk samen met merkambassadeurs
- 6 5. Ontvang volgers van uw loyaliteitsprogramma
- 7
- 8 6. Promoot je instagram bedrijfsprofiel via je persoonlijke Instagram-account
- 9 7. Maak gebruik van feature-accounts
- 10 8. Gebruik de juiste hashtags
- 11 9. Post op de juiste momenten
- 12 10. Steel de volgers op instagram van je concurrenten
- 13 14. Vraag om meer volgers
- 14 16. Deel door gebruikers gegenereerde inhoud
- 15 17. Gebruik Instagram Live
17 handige tips om meer instagram volgers te krijgen
1. Gebruik instagram reels
Reels zijn leuke video’s die je kunt delen met volgers op je Instagram-account. Ze hebben audio, effecten en creatieve tools. Je kunt ze delen op je feed en openbaar in Explore om nieuwe doelgroepen te bereiken.
Reels zijn nieuw terrein voor merken. Instagram’s beautypartnerships-manager, Kristie Dash, legde in een Glossy-forum uit dat Reels nog een relatief nieuwe manier zijn om content te publiceren, en dat er niet één formule voor succes is. Maar ze stelt wel de volgende tips voor om grip te krijgen:
- Houd inhoud uniek en trendgericht. Identificeer trends op Instagram en TikTok[6] en geef er je eigen draai aan. Dit vergroot de kans dat je Reels viraal gaan en nieuwe mensen te zien krijgen.
- Maak inhoud herkenbaar en eenvoudig. Niet elke Reel hoeft een productie te zijn. Video’s van lagere kwaliteit kunnen hetzelfde, zo niet beter, presteren dan sterk geproduceerde rollen.
- Leid uw publiek op. Vind de balans tussen educatie en entertainment in uw Reels.
Met behulp van Reels Insights kunt u patronen zien en inzicht krijgen in verschillende pieken in betrokkenheid die van invloed zijn op uw zichtbaarheid op het platform. Op die manier kunt u inhoud van hogere kwaliteit maken die nog meer betrokkenheid en volgers oplevert.
2. Cross-promotie van inhoud
Bij crosspromotie wordt vergelijkbare inhoud op verschillende socialemediakanalen geplaatst. Het is een tactiek die wordt gebruikt om tijd en middelen te besparen. Het is ook effectief in het vergroten van de merkbekendheid en het vergroten van een publiek op Instagram.
Mobiele gebruikers besteden steeds meer tijd aan video- en entertainment-apps, waarbij video-inhoud op socialemediaplatforms de grootste toename voor zijn rekening neemt. Of het nu gaat om een korte video of een uitgebreide tutorial, je wilt het bereik van je Instagram-content vergroten.
Nadya Okamoto, oprichter van lifestyle period brand[11] August, heeft ontdekt dat TikTok een natuurlijke kruisbestuiving heeft met Instagram en YouTube[7]. Ze zegt in een interview met Modern Retail[8]: “Terwijl we sinds augustus zijn gegroeid op TikTok, zijn we ook gegroeid naar 175.000 volgers op Instagram.” Het actief posten op meerdere platforms heeft “onze totale acquisitiekosten beïnvloed om super effectief te zijn,” waardoor het merk betaalde media als zijn primaire acquisitiekanaal kan vermijden.
TikTok is niet het enige kanaal waarop je kunt crossposten. Het Instagram Reels-formaat vertaalt zich goed naar YouTube Shorts[1] en Pinterest[4] Stories.
Het is belangrijk op te merken dat het algoritme van Instagram geen rollen promoot die een TikTok-watermerk hebben. Dus als je inhoud van Instagram naar andere kanalen gaat posten, zorg er dan voor dat de inhoud van hoge kwaliteit is en geen reclame maakt voor een concurrerend platform via watermerken.
3. Beheer uw profielraster
De meerderheid van je volgers zal je niet volgen vanwege wat je in het verleden hebt gepost, maar vanwege de belofte van wat je in de toekomst zult posten. Je publiek wil weten wat ze krijgen als ze op de volgknop klikken.
Het onderhouden van een feed met een consistent thema en een consistent plaatsingsschema kan evenveel invloed hebben op de groei van volgers als veel van de andere groeistrategieën die we hierboven hebben besproken. Zelfs een eenvoudig patroon kan nieuwe volgers aantrekken
Je Instagram-bio en je laatste negen posts zijn je eerste indruk op Instagram. Communiceren ze effectief een bepaalde mate van consistentie door middel van persoonlijkheid, filters, kleuren of lay-out? Stuurt de klikbare link mensen elke week naar dezelfde homepage? Of link je ook naar leuke en spannende content?
De lay-out van je raster wordt vaak onderschat als een manier om creatief om te gaan met de esthetiek van je feed en tegelijkertijd een ritme toe te voegen aan je publicatiestrategie en consistentie die het volgen waard is.
Sterker nog, veel accounts die deze aanpak hanteren, zijn vaak in staat om minder moeite te besteden aan het maken van inhoud door zich te concentreren op het omzetten van bezoekers in volgers, het produceren van tekstafbeeldingen of andere inhoud met een snellere doorlooptijd en het stroomlijnen van de algehele productie van hun Instagram-inhoud.
Uw feed is het gezicht van uw merk. Het is het eerste contactpunt voor een klant en het vertegenwoordigt de essentie van je merk.
4. Werk samen met merkambassadeurs
Wil je de influencer van beroemdheden niet veel geld betalen om je merk op de markt te brengen? Werkt met merkambassadeurs met een paar honderd tot een paar duizend volgers.
Ambassadeurs zijn mensen die uw merk oprecht steunen en erin geloven en hun vrienden erover zullen vertellen, zo worden hun volgers ook jouw volgers 🙂
5. Ontvang volgers van uw loyaliteitsprogramma
Retailers lanceren steeds vaker loyaliteitsprogramma’s, waarbij consumenten herhaaldelijk worden aangemoedigd om met hun merk te winkelen in plaats van met een ander merk. Het heeft gewerkt voor merken als Sephora en Blume.
Een manier waarop merken profiteren van loyaliteitsprogramma’s is door degenen die hen volgen op Instagram te belonen , op die manier krijgen ze snel meer volgers.
Toen luxeretailer Rebecca Minkoff zijn beloningsprogramma RM Rewards lanceerde, gaf het shoppers de mogelijkheid om punten te verdienen door het Instagram-account van het merk te volgen. Merken als Blume vinden ook de waarde in het belonen van Instagram-volgers. Programmaleden kunnen Blume Bucks verdienen door vriend te worden op Instagram versus Facebook[5] of Twitter[9].
6. Promoot je instagram bedrijfsprofiel via je persoonlijke Instagram-account
Een andere populaire manier om meer volgers op Instagram te krijgen, is door je persoonlijke account te laten groeien. Maak van jezelf de influencer. Door zowel het bedrijfsaccount als uw persoonlijke account te gebruiken, kunt u de merkherkenning, het aantal volgers en de verkoop vergroten. Pro-tip: je kunt dit draaiboek ook op TikTok uitvoeren om je cijfers te verbeteren.
Het is een tactiek die goed werkt voor modelabel ANINE BING . Naast het Instagram-profiel van het merk stimuleert de oprichter van het bedrijf ook betrokkenheid en bekendheid via haar persoonlijke Instagram-pagina, die meer dan een miljoen volgers heeft.
Anine nodigt volgers uit in haar ontwerpstudio, neemt ze mee door het ontwerpproces en krijgt zelfs feedback van volgers tijdens het creatieve proces. Anine deelt ook iets over haar persoonlijke leven en mijlpalen, waardoor volgers een kijkje kunnen nemen achter de schermen van het leven van hun favoriete ontwerper.
7. Maak gebruik van feature-accounts
Instagram-functieaccounts zijn pagina’s die de beste inhoud in een specifieke niche beheren. Ze zijn als de “best of” fotojournaals voor een branche. Sommige feature-accounts hebben een enorme aanhang. Als je plaatsing op het account krijgt, kan het nieuwe Instagram-volgers naar je profiel sturen.
Er zijn feature-accounts voor elke niche: reizen, mode, fotografie en meer. @discoverearth beheert bijvoorbeeld avontuurlijke reiscontent van over de hele wereld voor meer dan 6,1 miljoen volgers.
8. Gebruik de juiste hashtags
Je doel op Instagram je Instagram profiel is om je huidige publiek regelmatig te betrekken en tegelijkertijd je aantal echte volgers te laten groeien.
Het plaatsen van nieuwe, interessante en boeiende foto’s voldoet aan de eerste vereiste, maar om te beginnen met groeien zul je het hashtaggen van je foto’s uiterst belangrijk vinden. Door relevante hashtags te gebruiken maakt het gemakkelijk voor mensen die zoeken naar specifieke termen om uw foto’s te vinden.
Welke hashtags moet je gebruiken? Net als op Twitter en andere sociale sites kiezen gebruikers op Instagram bepaalde hashtags boven andere. Als je populaire Instagram hashtags in je foto’s gebruikt, heb je veel meer kans om nieuwe gebruikers te bereiken en ontdekt te worden.
Het gebruik van hashtags is één ding; de juiste tags gebruiken is iets heel anders.
Populaire tags zullen waarschijnlijk resulteren in meer engagement en likes.
Ze zullen echter niet leiden tot meer langdurige betrokkenheid, nieuwe geïnteresseerde volgers of, nog belangrijker, verkopen.
Als u uw foto’s correct wilt taggen, moet u de meest relevante hashtags vinden en gebruiken. Dit betekent dat je het juiste onderzoek moet doen om er zeker van te zijn dat je hashtags gebruikt die niet alleen je merk beschrijven, maar waarnaar ook op Instagram wordt gezocht.
Om relevante hashtags te vinden of niche hashtags die relevant zijn , wil je om te beginnen een gratis online tool zoals IconoSquare of Webstagram gebruiken.
Hieronder gebruikte ik Webstagram om relevante, gerelateerde en populaire hashtags te vinden voor mijn bedrijf in herenaccessoires door te zoeken naar belangrijke hashtags die nauw verband houden met mijn merk.
Als ik bijvoorbeeld de hashtag[10] #MensFashion doorzocht, kon ik de volgende lijst met aanvullende zoekwoord-hashtags ophalen, samen met het aantal keren dat ze zijn gebruikt (dwz hun populariteit).
Je kunt ook meer gerelateerde hashtags en hun populariteit vinden als je rechtstreeks in de Instagram-app naar een van je doelzoekwoorden zoekt.
U wilt deze oefening doorlopen door verschillende zoekwoorden uit te proberen die uw merk en producten beschrijven, terwijl u gaandeweg uw lijst met hashtag-zoekwoorden uitbreidt.
Houd er rekening mee dat Instagram maximaal 30 hashtags per bericht toestaat. Bovendien zullen de populaire woorden in de loop van de tijd veranderen, dus zorg ervoor dat u uw hashtag-zoekwoorden om de paar maanden opnieuw bezoekt, zodat u de best mogelijke termen gebruikt.
Je kunt ook hashtag-ideeën stelen van concurrenten of vergelijkbare accounts die het soort volgers hebben waarnaar je streeft, maar uiteindelijk wil je je eigen groepen hashtags maken die betrekking hebben op jouw specifieke account.
Hashtags voor merktrefwoorden
#mybrandname #mensfashion #mensaccessories #mensgoods #fashion #mensstyle #instafashion #menswear
Hashtags voor zoekwoorden in productcategorieën
#bugatchisocks #happysocks #corgisocks #socks #sockswag #socksoftheday #sockgame #sockswagg #socksofinstagram #happysockday #sockwars #funsocks #happysockday
Locatiespecifieke zoekwoord-hashtags
#Antwerpen #AntwerpFashion
Al deze groepen trefwoord-hashtags worden opgeslagen op een pagina op Evernote. Dit maakt het gemakkelijk en efficiënt om onderweg een nieuwe Instagram-afbeelding te plaatsen die is geoptimaliseerd voor de meest relevante zoekwoorden.
Door het werk van het onderzoeken, organiseren en opslaan van de meest toepasselijke en populaire hashtags vooraf te doen, bespaart u onderweg een hoop tijd, vergroot u uw betrokkenheid en helpt u nieuwe volgers te verzamelen.
SUPERTIP :
Als je al een tijdje op Instagram post en het gevoel hebt dat je alle kansen hebt gemist om je publiek op te bouwen met behulp van hashtags met trefwoorden, maak je dan geen zorgen. Je kunt nog steeds teruggaan en een reactie plaatsen met je nieuwe hashtag trefwoordenlijsten en kijken hoe de likes en volgers binnenstromen.
Hashtags gebruiken in Instagram-verhalen
Hashtagging op Instagram-berichten is een gegeven, maar je moet ook hashtags in je verhalen gebruiken om de kans te krijgen gezien te worden door gebruikers die die specifieke hashtag volgen.
Je kunt hashtag-stickers gebruiken (die je kunt vinden in het Instagram Stickers- menu bij het maken van een story ) of gewoon hashtag rechtstreeks in je bijschriften om kans te maken om in een hashtag-verhaal te verschijnen.
Nu gebruikers hashtags kunnen volgen, hebben je verhalen op Instagram de kans om gezien te worden door zowel mensen die die hashtag volgen als door iedereen die het gewoon bekijkt.
9. Post op de juiste momenten
Naast het toevoegen van de juiste hashtags en het gebruik van de beste filters om meer Instagram-volgers te krijgen, moet je ook rekening houden met de timing van je berichten.
Een gerichte aanpak omvat het analyseren van wat in het verleden wel en niet voor u heeft gewerkt. Je wil immers posten op momenten waarop de meeste volgers voor jou niche online zijn .
U kunt overwegen een planningstool voor sociale media te gebruiken om uw berichten automatisch te publiceren wanneer uw publiek het meest betrokken is.
10. Steel de volgers op instagram van je concurrenten
Een van de beste manieren om nieuwe volgers te vinden en aan te trekken is door te zoeken naar de Instagram-accounts van je concurrenten en verbinding te maken met hun doelgroepen. Deze mensen hebben al enige interesse getoond in de producten die je aanbiedt door simpelweg je concurrenten te volgen.
De drie soorten engagement op Instagram zijn:
- Volg een gebruiker
- Like een foto
- Reageer op een foto
Wees niet bang om een paar emoji[12]’s te gebruiken om je tekst wat persoonlijkheid te geven.
11. Betaal voor gesponsorde berichten en productrecensies
Al dit geoptimaliseerde posten op je account is geweldig, maar als je echt meer Instagram-volgers wilt, moet je profiteren van influencer-marketing en je merk onder de aandacht brengen bij een breder publiek.
Dus, hoe doe je dat? Ten eerste, in tegenstelling tot de hierboven genoemde tactieken om Instagram-volgers te laten groeien, is deze meestal niet gratis. Als het echter correct wordt gedaan, is het van goede waarde.
Om te beginnen, moet u een lijst maken met grote accounts in uw niche. Als u bijvoorbeeld schoonheidsproducten verkoopt, wilt u grote accounts van beautybloggers vinden.
Misschien volg je deze accounts al, maar als dat niet het geval is, moet je ze zoeken. Een van de beste manieren is om Webstagram (eerder genoemd) te gebruiken en te zoeken naar enkele van de dichtstbijzijnde hashtag-trefwoorden die je aan het begin van dit bericht hebt gevonden. Wanneer u naar uw zoekwoorden zoekt, worden niet alleen de gerelateerde zoekwoorden weergegeven, maar ook de beste Instagram-accounts met die zoekwoorden.
Er zijn een aantal dingen waarnaar u moet zoeken in de profielresultaten:
- Een grote aanhang – meestal 20.000 tot 200.000
- Een e-mailadres in het profiel
Als er een e-mailadres in het profiel staat, betekent dit meestal dat het account openstaat voor gesponsorde berichten of een shoutout in een gesponsord verhaal.
U wilt een e-mail sturen en hun prijzen voor gesponsorde berichten vragen. Over het algemeen heb ik vastgesteld dat het gemiddelde tarief rond de $ 20 tot $ 50 per post ligt, afhankelijk van de grootte van het volgende.
Als je echter een uniek en origineel product verkoopt, kun je overwegen om je product op te sturen zodat de influencer het kan beoordelen en posten. Meestal geldt: hoe natuurlijker en minder advertentie-achtig het beeld, hoe groter de betrokkenheid en respons.
Je hebt niet per se influencers nodig met een enorme aanhang om meer volgers op Instagram te krijgen, maar eerder degenen met een hoge betrokkenheidsgraad (vind-ik-leuks en reacties in verhouding tot het aantal volgers), wat veel influencer-marktplaatsen kunnen bieden.
12. Gebruik geotags om lokale ontdekking te stimuleren
Naast hashtags kun je je Instagram-posts en -verhalen ook vindbaar maken door je locatie te taggen: de stad waar je bent of de locatie waar de foto of video is genomen.
Locaties hebben niet alleen hun eigen Instagram-feed, maar ook hun eigen Story en hashtags waar je aan kunt bijdragen als je de locatiesticker gebruikt in je eigen Stories.
Bedrijven kunnen de grootste meerwaarde halen uit locatietags door regelmatig te posten op deze feeds en ook in te gaan op berichten van potentiële klanten die zich in de buurt bevinden.
13. Organiseer uw stories in hoogtepunten
Telkens wanneer een potentiële volger op uw bedrijfsprofiel terechtkomt, heeft u een korte tijd om hen te overtuigen om u te volgen.
Een manier om dit te doen is door de functie Hoogtepunten op je profiel te gebruiken om je Instagramstories zo te organiseren dat je communiceert waar je account over gaat.
Aangezien Verhalen een levensduur van 24 uur hebben, kunnen Hoogtepunten worden gebruikt om ze een tweede leven te geven en anderen te verleiden om je te volgen, zodat ze in de toekomst geen Verhalen meer missen.
Gebruik Story Highlights om Instagram-volgers te laten groeien door:
- Trailers maken die laten zien waar uw account over gaat
- Je Verhalen ordenen in thema’s (zoals landen die je hebt bezocht, voor reisverslagen)
- Je producten uitleggen door middel van foto’s en video’s
14. Vraag om meer volgers
Het ligt voor de hand, maar het is de moeite waard om te zeggen: wees niet bang om je publiek te vragen je af en toe te volgen.
Op dezelfde manier waarop YouTubers hun kijkers vragen om hen te volgen aan het einde van hun video’s, kun je kijkers ook vragen om jou te volgen voor meer inhoud.
Soms kunnen mensen echt genieten van wat je op Instagram plaatst, maar hebben ze een duwtje in de rug nodig voordat ze je daadwerkelijk gaan volgen.
Je kunt dit ook doen in je Instagram comments door het te verwerken in je content door te pitchen wat je publiek krijgt als ze je volgen of door te hinten naar aankomende content die ze niet willen missen.
15. doe een “giveaway”
Een van de beste soorten reacties die je kunt krijgen op een bericht op sociale media, niet alleen op Instagram, is wanneer een gebruiker een vriend tagt. Deze opmerkingen dragen niet alleen bij aan de betrokkenheid van je bericht, wat het op zijn beurt gunstig maakt voor het Instagram-algoritme , maar elke tag brengt je een nieuw publiekslid dat via een aanbeveling is aangekomen en die je mogelijk als volger zou kunnen winnen.
Een manier om dit gedrag aan te moedigen is door herkenbare inhoud te plaatsen die smeekt om 1:1 delen (bijvoorbeeld een sportmeme waarin je wordt gevraagd een vriend te taggen die legday overslaat).
Maar een meer betrouwbare manier is door een weggeefactie ( giveaway ) uit te voeren die uw publiek aanmoedigt om een vriend te taggen en uw account te volgen.
Ter inspiratie is hier een voorbeeld van een succesvolle giveaway van Philip Kingsley die mensen stimuleert om zijn account te volgen en een vriend te taggen om kans te maken op een collectie.
16. Deel door gebruikers gegenereerde inhoud
Door gebruikers gegenereerde inhoud (UGC) is elk type inhoud, zoals video’s, foto’s, recensies, audio en meer, die u beheert van fans of volgers. Het is een essentiële tool in je marketingarsenaal om volgers op Instagram te krijgen. UGC helpt uw merk menselijker te maken door echte mensen, met echte verhalen, die uw product in het echte leven laten zien, en een meer vertrouwensrelatie met potentiële klanten op te bouwen.
Je publiek is niet alleen dol op hun 15 minuten roem op je Instagram-feed, maar als je ze laat zien, stimuleer je ook meer verkopen in je online winkel.
De kans dat consumenten tegenwoordig iets kopen is 56% groter na het zien van een foto van het product die door klanten wordt gedeeld.
Neem bijvoorbeeld Fashion Nova. Het Instagram-account van de online retailer leunt zwaar op door gebruikers gegenereerde content.
De door gebruikers gegenereerde inhoud van Fashion Nova geeft het toegang tot duizenden foto’s van mensen over de hele wereld om te delen met zijn publiek – foto’s die zowel de waarden van het merk laten zien als volgers inspireren om zich bezig te houden met zijn berichten en de kleding te kopen die echte mensen dragen.
Als het gaat om het maken van door gebruikers gegenereerde inhoud voor uw online winkel, vraag dan eerst klanten om hun favoriete ervaringen en afbeeldingen met uw producten te delen door:
- Een branded hashtag-feed maken waar klanten afbeeldingen kunnen plaatsen
- Een call-to-action toevoegen aan je Instagram-bio
- Een wedstrijd houden
- Bereiken van influencers
- Een “vraag” toevoegen voor door gebruikers gegenereerde inhoud in uw verpakking
Vergeet niet dat het doel van UGC is om een authentiek beeld van uw producten te tonen. Als sommige klanten u foto’s van mindere kwaliteit sturen die nog steeds de beste eigenschappen van uw producten benadrukken, wees dan niet bang om ze te gebruiken.
17. Gebruik Instagram Live
Een succesvolle marketingstrategie op elk social media[2] platform. Met Instagram kun je Instagram Live gebruiken om video’s naar je volgers te streamen en in realtime met hen in contact te komen.
Wanneer je een live videostream start op het Instagram-account van je merk, verschijnt er een ring rond je profielfoto in Stories om volgers te laten weten dat ze kunnen kijken. Volgers krijgen ook een melding wanneer je een live video start. Als je klaar bent met je livestream, kun je deze 24 uur lang uploaden naar je Story.
Vergeet niet dat Instagram Live interactief is. Je volgers zullen waarschijnlijk reageren terwijl je live bent, dus probeer hun opmerkingen te erkennen en manieren te vinden om ze erbij te betrekken.
Enkele manieren om meer volgers te krijgen bij het gebruik van Instagram Live zijn:
- Influencer takeover
- Hosting van een AMA (vraag me alles) of Q&A
- Een productlancering of -update teasen
- Een kijkje achter de schermen
- Een actueel evenement delen
- product review
Het bouwen van een Instagram-groeistrategie om volgers te stimuleren
In deze post hebben we het gehad over de meest effectieve manieren om Instagram te gebruiken om je Instagram-volgers te laten groeien, maar het is niet altijd een spel met getallen. Zoals bij elk sociaal netwerk, is de meest succesvolle contentstrategie om authentiek en sociaal te zijn.
Als u zich richt op betrokkenheid, niet alleen op het aantal volgers, kan Instagram een geweldige thuisbasis zijn voor uw producten en merk en kan het leiden tot een gezonde inkomstenstroom voor uw e-commercebedrijf.
Het kopen van volgers via bots of scams is geen goed idee want het Instagram algoritme zal die groep volgers deleten en zal jouw Instagram account misschien zelfs blokkeren. Gebruik dus best onze veilige tips voor meer volgers .